פרופ' פרידהיים עמנואל

פרופ'
ראש המחלקה לתולדות ישראל ויהדות זמננו
פרופסור עמנואל פרידהיים, ראש המחלקה לתולדות ישראל ויהדות זמננו
טלפון: 
שעות קבלה: 
מיקום: 

קורות חיים

פרופסור עמנואל פרידהיים נולד בפאריס שבצרפת, בעל תואר ראשון מהמחלקה להתולדות ישראל והמחלקה להיסטוריה כללית מאוניברסיטת בר אילן. 1992.

בעל תואר שני עם תזה מהמחלקה לתולדות ישראל (אוניברסיטת בר אילן) - העת העתיקה, בית שני, משנה ותלמוד בהצטיינות. 1995.

בעל תואר שלישי במחלקה לתולדות ישראל מאוניברסיטת בר אילו בציון מעולה. 1999.

2012 : מדופלם מטעם ה- Pontifical University of the Holy Cross, Rome ומטעם Polis. The Jerusalem Institute of Languages and Humanities ביוונית עתיקה מדוברת - בהצטיינות.

קידום אקדמי:


2001 : זכייה במלגת יגאל אלון למדענים צעירים מצטיינים מטעם ות"ת – המועצה להשכלה הגבוהה

2001 : מדריך-ד"ר


2002 : מרצה


2006 : מרצה בכיר עם קביעות


2012 : פרופסור חבר

2021: פרופסור מן המניין

 

תחומי מחקר:
החברה היהודית בימי הבית השני, המשנה והתלמוד; פוליתאיזם בארץ-ישראל הרומית והביזנטית; יחסי
יהודים ונוכרים בימי רומא; ספרות חז"ל כמקור היסטורי; ריאליה תלמודית; מוסיקה יהודית עתיקה; יהדות
והלניזציה; הרפואה היהודית הקדומה; חינוך יהודי בימי המשנה והתלמוד; סטיות דתיות בחברה היהודית
בימי רומא; הלכות עבודה זרה; היהודים במשפט הרומי והביזנטי; כתבי יוסף בן מתתיהו; הורדוס ותקופתו

פרסומים

רשימת הפרסומים של פרופ' עמנואל פרידהיים

 

 

 

 

פרופ' עמנואל פרידהיים- רשימת פרסומים
ספר בתור מחבר:
2006: Rabbinisme et paganisme en Palestine romaine – Étude historique des Realia talmudiques, (Ier-IVème siècles), Religions in the Graeco-Roman World, Volume 157, Brill Academic Publishers, Leiden – Boston [472 pages].

כמה מילים על הספר:
הספר דן בעיקר במידת ידיעתם של חכמי ארץ-ישראל מימי המשנה והתלמוד על אודות הפגאניות מן
התקופה הרומית המאוחרת, וכן מצביע על קיומם של יהודים עובדי עבודה זרה בארץ-ישראל הרומית-
ביזנטית. וזאת בניגוד לדעתו של פרופ' א"א אורבך שהותיר משנת 1959 ועד שנות האלפיים את חותמו
בעניין זה בהיסטוריוגרפיה של התקופה. אשר לחקר הידע של החכמים בענייני עבודת הנכר, יש להזכיר
את דבריו של פרופ' שאול ליברמן: "פרטים בודדים על מנהגי עבודה זרה ועובדיה מפוזרים בכל כתבי
הספרות התלמודית. הדיון בנושא זה לפרטיו היה מצריך חיבור שלם" )הנ"ל, יוונית ויוונות בארץ-ישראל,
עמ' 245 (. חיבורנו מוכיח כי לחכמים היו אכן ידיעות הרבה יותר מעמיקות לגבי פולחנים פגאניים
סוריים-פויניקיים, ערביים, אנטוליים ויווניים-רומיים, משחשבו תחילה בעולם המחקר, וכי הצורך
בידיעות עיוניות נבע מן המציאות החברתית הבעייתית של יישובים מעורבים שהולידה תופעות של
יהודים פוליתאיסטיים, ומכאן שאלות נוקבות בעניין הזהות היהודית בימי קדם.

להלן מספר דברים שנכתבו על הספר בספרות המקצועית:
“This study displays an impressive erudition, as the footnotes attest, and provides a welcome analysis of important material by an expert in Talmudic studies. Combining archaeological, papyrological, epigraphical, and literary sources, it constitutes a gold mine of information for students of ancient religions. It also provides innovative solution to historical problems posed by enigmatic passages of the Talmud on pagan cults (e.g., the identification of the “breastfeeding woman” [199–241])… In general, this monograph serves as an invaluable tool for anyone wishing to investigate rabbinic texts on Pagan cults." [S. Inowlocki, Review of Biblical Literature, 2 (2008)]
"Der Band setzt neue Akzente in der Diskussion um das Verhältnis zwischen Juden und Nichtjuden und die Definition jüdischer Identität in der Spätantike." [C. Hezser, 'Rezensionen – E. Friedheim, Rabbinisme…', Frankfurter Judaistische Beiträge, 34 (2007-2008), p. 204]
"Phenomena such as the vitality of pagan cults in the time of the Mishnah and the Talmud and economic and confessional aspects of Jewish attraction to polytheism have recently been thoroughly examined by Emmanuel Friedheim in a number of articles and in a monograph published in 2006 (Rabbinisme et paganisme…) From these works it emerges…" [M. Ben Zeev, Journal for the Study of Judaism in the Persian, Hellenistic and Roman Periods, 41 (2010), p. 388].
"For further information on rabbinic knowledge of pagan practices, see… E. Friedheim's excellent book Rabbinisme et paganisme… which has a wealth of relevant information." [D. Sperber, Greek in Talmudic Palestine, Ramat-Gan 2012, p. 152 n. 42]
"Emmanuel Friedheim, author of a brilliant study on the ample knowledge of the ancient rabbis about pagan cults, offers "Quelques réflexions…". The well-documented essay makes a pendular movement between two great specialists of ancient religion, Franz Cumont and David Flusser…" [P. J. Tomson, Review of Biblical Literature, 10 (2011)]
ספר בתור עורך:
מ' בר, חכמי המשנה והתלמוד – הגותם פועלם ומנהיגותם, ר' ינקלביץ, ע' פרידהיים וד' שפרבר
)עורכים(, רמת-גן תשע"א.
מאמרים בכתבי-עת ובספרים שפיטים:
1) 2017: "Review of: 'T. Murcia, Jésus dans le Talmud et la littérature ancienne, JAOC 2, Brepols, Turnhout 2014', Ancient Judaism – International Journal of History and Philology (Brepols), 5. (In press)

2) 2017: "Rabbinisme et la culture gréco-romaine : Une nouvelle approche", Annuaire de la Vème section des sciences religieuses de l'École Pratique des Hautes-Études. (In Press)

3) 2017: "La perception du Temps et de l'Histoire dans la littérature rabbinique des premiers siècles de notre ère", in: M. Leroy & E. Nodet (eds.), Perceptions bibliques du temps: Études bibliques à l'occasion du huitième centenaire l'Ordre Dominicain et des 125 ans de l'École biblique et archéologique française de Jérusalem, Peeters, Leuven. (In Press)

4) 2017: "La place de la prêtrise yabnéenne dans le judaïsme rabbinique ou la question du militantisme sacerdotal face au climat insurrectionnel contre Rome', in: L. Painchaud, S. C. Mimouni & P. H. Poirier (eds.), La question de la "sacerdotalisation" dans le judaïsme chrétien, le judaïsme rabbinique et le judaïsme sacerdotal, Brepols, Turnhout. (In Press)

5) 2017: "La société juive en Palestine romaine face aux interdits alimentaires ou une perception plurielle de l'identité judéenne', in: B. Caseau & H. Monchot (eds.), Religions et interdits alimentaires, De Boccard, Paris. (In Press)

6) 2017: "Sur la signification historique du silence philonien à propos de la bibliothèque d'Alexandrie", in: Ch. Rico (ed.), Library of Alexandria – Interdisciplinary Research, Cambridge. (In Press)

7) 2017: 'Les Rabbins sont-ils une continuité des Pharisiens d'avant 70 ? – Quelques réflexions historiques', in: D. Jaffé (éd.), Juifs et Chrétiens dans l'Antiquité : Histoires parallèles, Éditions du Cerf, Paris. (In Press).

8) 2017: "The Mithrakana in the Yerushalmi – A Historical Note", MAARAV – A Journal for the Study of the Northwest Semitic Languages and Literatures, 21/1-2 (2017), pp. 319-328.

9) 2017: "An Onion for Idolatry – A Study in Talmudic Realia', in: A. S. Ferziger (ed.), The Paths of Daniel – Studies in Judaism and Jewish Culture in Honor of Rabbi Professor Daniel Sperber, Ramat-Gan, pp. 91-102. (Hebrew)

10) 2017: (in collaboration with A. Rona), "Was Herod a Naval Strategist? Study of the Construction of the Port of Caesarea-Maritima/Sebastos", in:
Sh. Horev (ed.), Publications of the Haifa Research Center for Maritime Policy & Strategy and the Haikin Chair for Geostrategy at Haifa University, Haifa, pp. 6-40 (Hebrew)

11) 2016: "Review of: José Costa, De l'importance des textes considérés comme mineurs: l'exemple du Midrash Hallel – Traduction annotée d'un Midrash entre aggada et mystique", Zion – A Quarterly for Research in Jewish History, 81/1, pp. 123-125. (Hebrew)

12) 2016: "Les odeurs, les bruits ou quelques remarques sur une vision judéenne des désagréments écologiques aux premiers siècles de notre ère", Tsafon – Revue d'études juives du Nord, 71, pp. 139-145.

13) 2015: "Le milieu rabbinique face aux diversités sociales et religieuses en Palestine romaine du Ier au Ive siècle de notre ère", in: M-A. Vannier (ed.), Judaïsme et christianisme chez les Pères, JAOC 8, Turnhout, pp. 147-164.

14) 2015: "Sur l'existence de Juifs polythéistes en Palestine au temps de la Mishna et du Talmud: Une nouvelle approche", in: C. Clivaz, S. C. Mimouni & B. Pouderons (eds.), Les judaïsmes dans tous leurs états aux Ier-IIIe siècles – Les Judéens des synagogues, les chrétiens et les rabbins, JAOC 5, Turnhout 2015, pp. 73-116.

15) 2015: "Review of: B. Eckhardt (ed.), Jewish Identity and Politics between the Maccabees and Bar Kokhba", Sehepunkte – Rezensions Journal für die Geschichtswissenschaften, 9.

16) 2015: 'Review of: M. Bar Ilan, Astrology and other Sciences among the Jews of Israel in the Hellenistic-Roman and Byzantine Periods, Mossad Bialik, Jerusalem 2011', Tsafon – Revue d'Études Juives du Nord, 68, pp. 62-63.

17) 2014: "Un oignon de l'idolâtrie – ou la dimension historique d'un vocable talmudique', Revue des études juives, 173/1-2, pp. 1-14.

18) 2014: "Le contexte historique éclairant le texte halakhique ou les positions des Sages vis-à-vis de la culture gréco-romaine du IIe au IVe siècle", Ancient Judaism – International Journal of History and Philology, 2, pp. 43-78.

19) 2014: "Sites et cultes guérisseurs en Galilée', Le monde de la Bible, 208, pp. 46-47.

20) 2014: "Sur la thèse de la paganisation des Judéens au temps de la Mishna et du Talmud : une nouvelle approche", in: S. C. Mimouni et al. (eds.), Les judaïsmes dans tous leurs états aux Ier-IIIe siècles (les Judéens des synagogues, les chrétiens et les rabbins), Brepols.

21) 2014: "Richesse et pauvreté dans le judaïsme intertestamentaire et talmudique", Pardès: Études et culture juives, 54, pp. 157-168.

22) 2013: "Entre rigueur et clémence ou les Sages d'Eretz-Israël face au polythéisme à l'ère talmudique', Pardès: Études et culture juives, 53, pp. 173-184.

23) 2013: "Quelques remarques sur le regard de la diaspora babylonienne vis-à-vis d'Eretz-Israël à l'époque talmudique", Tsafon – Revue d'études juives du Nord, 65, pp. 31-45.

24) 2013: "Haine et mépris ou le fondement historique de la rivalité entre judaïsme palestinien et babylonien au IIIème siècle de l'ère commune", Judaica – Beiträge zum Verstehen des Judentums, pp. 14-33.

25) 2012: "Polythéisme et monothéisme juif ou la question des convergences cultuelles au sein du second temple de Jérusalem", Revue biblique, 119/3, pp. 366-382.

26) 2012: "Jewish Society in the Land of Israel and the Challenge of Music in the Roman Period', The Review of Rabbinic Judaism – Ancient, Medieval and Modern, 15/1, pp. 61-88.

27) 2011: "Quelques remarques historiques sur les conceptions halakhiques du pèlerinage juif sur les sépultures des Justes : Entre opposition et approbation", Judaica – Beiträge zum Verstehen des Judentums, 67/4, pp. 347-359.

28) 2011: "On the Historical Significance of a Pagan Term in the Torah of the Land of Israel", Sidra – A Journal for the Study of Rabbinic Literature, 26, pp. 141-153. [Hebrew].

29) 2010: "Quelques remarques sur l'évocation de Jérusalem dans la littérature gréco-latine non-chrétienne', Revue d'histoire et de philosophie religieuses, 90/2, pp. 161-178.

30) 2010: E. Friedheim & S. Dar, "Some Historical and Archaeological Notes about Paganism in Byzantine Palestine', Revue biblique, 117/3, pp. 397-409.

31) 2010-2009: "L'historicité des sources talmudiques ou quelques remarques historiques sur l’éducation juive en Palestine au temps de la Mishna et du Talmud", Tsafon – Revue d'études juives du Nord, 58, pp. 45-58.

32) 2010: "Les écrits rabbiniques et la société juive en terre d'Israël au temps de la Mishna et du Talmud ou la question historique des rapports entre normativité et dissidence", Les Cahiers du Judaïsme, 28, pp. 32-37.

33) 2010: “Quelques réflexions historiques sur les origines païennes présumées du christianisme primitif,” in: D. Jaffé (ed.), Studies in Rabbinic Judaism and Early Christianity – Text and Context, Ancient Judaism and Early Christianity, Volume 74, Brill Academic Publishers, Leiden – Boston, pp. 163-185.

34) 2010: "Some Notes about the Samaritans and the Rabbinic Class at the Crossroads", in: M. Mor & F. von Reiterer (eds.), Samaritans – Past and Present: Current Studies, Studia Judaica – Forschungen zur Wissenschaft des Judentums, Band 53, Walter de Gruyter Press, Berlin – New York, pp. 193-202.

35) 2009: "Sol Invictus in the Severus Synagogue at Hammath Tiberias, the Rabbis and Jewish Society: a Different Approach', The Review of Rabbinic Judaism – Ancient, Medieval and Modern, 12/1, pp. 89-128.

36) 2009: "Did the Sages Ban Music after the Destruction of the Second Temple?", BDD (Bekhol Derakhekha Daehu) – Journal of Torah and Scholarship, 22, pp. 97-105. [Hebrew]

37) 2009: “A Historical Study of the Halakhic Attitudes of the Land of Israel Sages to Greek and Roman Culture in the Days of the Mishnah and Talmud,” AJS Review: The Journal of the Association for Jewish Studies, 33/2, pp. 1*-18*. [Hebrew]

38) 2009: "How Jewish Society in Eretz Israel Confronted the Challenge of Music in the Roman Period", Cathedra for the History of Eretz-Israel and its Yishuv, 132, pp. 55-76. [Hebrew]

39) 2008: “Hilaria: On the Historical Meaning of a Pagan Celebration Mentioned in the Land of Israel Midrashim,” Judaica – Beiträge zum Verstehen des Judentums, 64/3, pp. 118-135.

40) 2007: “The Religious and Cultural World of Aelia Capitolina: A New Perspective,” Archiv Orientální (Oriental Archive – Quarterly Journal of African and Asian Studies), 75/4, pp. 125-152.

41) 2006: “The Public Roman Bath in Roman Palestine: A Dilemma Concerning its Definition as a Locus Consecratus,” Cathedra Quarterly for the History of Eretz-Israel and its Yishuv, 119, pp. 173-180 [Hebrew]

42) 2006: “A New Look at the Historical Background of Mishna 'Avoda Zara I, 1,” Zion: A Quarterly for Research in Jewish History, 71/3, pp. 273-300 [Hebrew]

43) 2005: “Timi de-Romi and Tyche de-Romi : A Reexamination of the Historical Significance of a Talmudic Expression,” Jewish Studies: An Internet Journal 4, pp. 23-33 (Hebrew).

44) 2004: “Medicine and Jewish and Pagan Cultures in the Land of Israel during the Roman Period,” Jerusalem and Eretz Israel: A Quarterly for Archaeology, 2, pp. 1-28 (Hebrew).

45) 2004: “The Public Pagan Festivals Mentioned in Mishna Avoda Zara I. 3 and the Cultural Reality in the Land of Israel during the Roman Period,” Bekhol Derakhekha Daehu [BDD]: Journal of Torah and Scholarship, 14, pp. 47-72 (Hebrew).

46) 2004: “Sur les relations Judéo-Samaritaines du Ier au IVème siècles p. C. – Entre accommodement et éviction,” Theologische Zeitschrift, 60/4, pp. 193-213.

47) 2004: “Contribution talmudique à l'étude de la vénalité de sacerdoces en Palestine au IIIème siècle p. C.,” Archiv Orientální (Oriental Archive – Quarterly Journal of African and Asian Studies), 72, pp. 157-175.

48) 2003: “Who Are the Deities Concealed behind the Rabbinic Expression 'A Nursing Female Image'?,” Harvard Theological Review, 96/2, pp. 239-250.

49) 2003: “Politique et rabbinisme en Palestine romaine. Opposition, approbation et réalités historiques,” Theologische Zeitschrift, 59/2, pp. 97-112.

50) 2003: “The Worship of Tyche in the Land of Israel during the Roman Period: A Study in Historical Geography,” Jerusalem and Eretz Israel: A Quarterly for Archaeology, 1 (2003), pp. 47-85 (Hebrew).

51) 2002: “Rabban Gamaliel and the Bathhouse of Aphrodite in Akko: A Study of Eretz-Israel Realia in the 2nd and 3rd Centuries C.E.,” Cathedra Quarterly for the History of Eretz-Israel and Its Yishuv, 105, pp. 1-32 (Hebrew).

52) 2002: “The Names 'Gad, Gadya, Gada' among the Palestinian and Babylonian Sages and the Rabbinic Struggle against Pagan Influences,” in: A. Demsky (ed.), These Are the Names: Studies in Jewish Onomastics, III, Bar-Ilan University Press, Ramat Gan, pp. 117-126 (Hebrew).

53) 2002: “Quelques remarques sur l'introduction du culte de Jupiter héliopolitain à Nicopolis-Emmaus à l'époque romaine,” Revue Biblique, 109/1, pp. 101-108.

54) 2001: “The Pagan Cults of Ascalon during the Roman Period,” in: Z. Safrai, A. Sasson, and N. Sagiv (eds.), Ashkelon: A City on the Seashore, Ashkelon Academic College-Eretz-Israel Museum, Tel-Aviv, pp. 147-174 (Hebrew).

55) 2001: “The Real Historical Meaning of the Talmudic Expression 'A Qilor Dedicated to Idolatry',” Tarbiz: A Quarterly for Jewish Studies, 70/3-4 , pp. 403-415 (Hebrew).

56) 2000: “The Travelling Merchant and Arabian-Syrian Pagan Rituals Mentioned in the Tosefta,” Tarbiz: A Quarterly for Jewish Studies, 69/2, pp. 167-175 (Hebrew).

57) 2000: “Sanctification of an Axe to a Pagan Deity: An Anatolian-Syrian Ritual Known to Rabbi 'Akiva,” Cathedra Quarterly for the History of Eretz-Israel and Its Yishuv, 95, pp. 25-36 (Hebrew).

58) 2000: “The Real Historical Meaning of the Mishnaic Term 'The Day of Shaving the Beard and Lock of Hair,'” Bekhol Derakhekha Daehu [BDD]: Journal of Torah and Scholarship, 10, pp. 63-78 (Hebrew).

59) 2000: “The Role of the Roman Army in the Spread of Paganism in Judea and Samaria after the Great Revolt,” in: Y. Eshel (ed.), Judea and Samaria Research Studies, 9, pp. 201-218 (Hebrew).

60) 2000: “Jewish Idolaters in the Land of Israel during the First Centuries C.E.,” Proceedings of the Twelfth World Congress of Jewish Studies, Division B: History of the Jewish People, pp. 21-44 (Hebrew).

61) 2000: “The Syrian Pagan Cults of Ptolemais-Akko during the Hellenistic and Roman Periods,” in: J. Schwartz, Z. Amar, and I. Ziffer (eds.), Jerusalem and Eretz Israel: Arie Kindler Volume, Ingeborg Rennert Center for Jerusalem Studies in Bar-Ilan University and Eretz-Israel Museum, Tel Aviv, pp. 89-100 (Hebrew).

62) 1999: “Quelques facettes esséniennes chez Flavius Josèphe et la mystérieuse absence de l'historien de la littérature rabbinique,” Studies in Religion/Sciences Religieuses, 28/4, pp. 465-488.

63) 1999: “A New Approach to the Historical Meaning of the Tannaitic Expression ‘Image of a Suckling Woman and Sarapis,’” Sidra: A Journal for the Study of Rabbinic Literature, 15, pp. 139-159 (Hebrew).

64) 1998: “The Pagan Syrian Cults of Neapolis-Shechem after the Bar Kokhba Revolt,” in: Y. Eshel (ed.), Judea and Samaria Research Studies, 7, pp. 141-153 (Hebrew).

65) 1997: “The Pagan Cults of Samaria-Sebaste in the Hellenistic and Roman Periods and the Ethnical Composition of the Local Population,” in: Y. Eshel (ed.), Judea and Samaria Research Studies, 6, pp. 157-170 (Hebrew).

66) 1997: “Public Leadership in the Land of Israel in the Days of the Mishnah and Talmud,” Sinai: A Monthly for Torah and Jewish Studies, 119/3, pp. 276-287 (Hebrew).

מחקר

תחומי המחקר:

  1. החברה היהודית בימי הבית השני, המשנה והתלמוד 
  2. פוליתאיזם בארץ-ישראל הרומית והביזנטית 
  3. יחסי יהודים ונוכרים בימי רומא
  4. ספרות חז"ל כמקור היסטורי 
  5. ריאליה תלמודית
  6. מוסיקה יהודית עתיקה
  7. יהדות והלניזציה
  8. הרפואה היהודית הקדומה 
  9. חינוך יהודי בימי המשנה והתלמוד
  10. סטיות דתיות בחברה היהודית בימי רומא
  11. הלכות עבודה זרה
  12. היהודים במשפט הרומי והביזנטי
  13. כתבי יוסף בן מתתיהו 
  14. הורדוס ותקופתו